SOME PEDAGOGICAL APPROACHES FOR IMPROVING THE PRONUNCIATION OF PRESCHOOL CHILDREN AGED 5-6 THROUGH USING LEARNING GAMES
Lĩnh vực: Khoa học Giáo dục
Khoa: Khoa Giáo dục Tiểu học và Mầm non
Lượt xem: 1
Phát âm chuẩn là yếu tố cốt lõi trong quá trình phát triển ngôn ngữ, góp phần hình thành khả năng giao tiếp hiệu quả và hỗ trợ trẻ trong việc lĩnh hội tri thức ở bậc học tiếp theo. Ở lứa tuổi 5-6, trẻ đang trong giai đoạn hoàn thiện ngôn ngữ và chuẩn bị bước vào tiểu học, do đó việc rèn luyện phát âm đúng chuẩn không chỉ có ý nghĩa trong giao tiếp hàng ngày mà còn tạo nền tảng quan trọng cho học tập, đặc biệt là kỹ năng đọc - viết. Xuất phát từ đặc điểm tâm lý, nhận thức của trẻ mầm non, nghiên cứu này hướng tới việc đề xuất và thử nghiệm một số biện pháp sư phạm rèn phát âm thông qua hình thức trò chơi học tập. Đây là phương pháp phù hợp với nhu cầu “học bằng chơi” của trẻ, vừa kích thích hứng thú, vừa giúp trẻ luyện phát âm một cách tự nhiên, nhẹ nhàng và hiệu quả. Kết quả thực nghiệm bước đầu cho thấy các trò chơi học tập không chỉ nâng cao hứng thú tham gia hoạt động ngôn ngữ mà còn cải thiện rõ rệt khả năng phát âm của trẻ 5-6 tuổi. Nghiên cứu góp phần khẳng định vai trò của việc lồng ghép trò chơi trong giáo dục ngôn ngữ, đồng thời đưa ra gợi ý thiết thực cho giáo viên mầm non trong việc tổ chức hoạt động rèn phát âm, từ đó nâng cao chất lượng chuẩn bị cho trẻ trước khi vào tiểu học.
Accurate pronunciation is a key factor in the process of language development, contributing to the formation of effective communication skills and helping children acquire knowledge at the next educational stage. At the age of 5-6, children are at the stage of completing their language development and preparing for entry into primary school. Therefore, the practice of correct pronunciation is not only important for daily communication but also establishes a crucial foundation for learning, particularly reading and writing skills. Based on the psychological and cognitive characteristics of preschool children, this study aims to propose and experiment with several pedagogical measures for pronunciation practice through learning games. This approach aligns with children’s natural tendency to “learn through play,” simultaneously stimulating interest and enabling them to practice pronunciation in a natural, enjoyable, and effective way. Initial experimental results indicate that learning games not only enhance children’s motivation for participate in language activities but also significantly improve the pronunciation abilities of 5- 6-year-olds. The study contributes to affirming the role of integrating games into language education while providing practical implications for preschool teachers in organizing pronunciation practice, thereby improving the quality of school readiness for children before entering primary education.